به گزارش ایرنا، این مراسم که خاص خراسان جنوبی و شهرستان خوسف است، نوعی شبیهسازی از تلاش و عزاداری طایفه بنیاسد در صحرای کربلا محسوب میشود و در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوهای بزرگ به عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) و کجاوه یا گهوارهای کوچکتر به نشانه تشییع پیکر طفل شیرخوار آن حضرت، نوحهسرایی میکنند.
برای برپایی آیین بیلزنی در هر یک از دو هیات خوسف دو دسته ۱۵ نفری که در مجموع چهار دسته هستند، تشکیل میشود و هر یک از نفرات بیل به دست، دایرهوار و به هم چسبیده بیلهایشان را به طرف آسمان میگیرند و هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیلهای دیگر میزند و همه با هم یکصدا میگویند «حیدر علی».
با شروع محرم هر سال تا پایان ماه صفر و اربعین حسینی مراسم عزاداری در سراسر ایران درآمیخته با آداب و رسوم خاص هر منطقه، صحنههای زیبا و البته جانسوزی را به وجود میآورند.
طایفه بنیاسد پس از سه شبانهروز در میان حزن و اندوه، پیکر مطهر شهدای کربلا را با بیل یا ابزار دیگری که در دست داشتند به خاک سپردند و عاشورای هر سال بیلهای اهالی خوسف در مراسمی که منحصر به آنان است، روز واقعه را یادآور میشود.
همچنین به هم خوردن بیلها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین (ع) است که جنگ لشکریان یزید علیه لشکر کوچک سیدالشهدا و مظلومیت شهدای کربلا را نشان میدهند.
آیین بیلزنی فقط در شهرستان خوسف و همزمان با ظهر عاشورا به نشانه عشق و ارادت وافر دلدادگان امام حسین (ع) برگزار میشود و بسیاری از مردم سایر مناطق نیز برای حضور در این آیین به خوسف میآیند.
این مراسم به گفته مردم در سال ۱۳۲۷ شمسی ممنوع شد و پس از مدتی دوباره به مرحله اجرا درآمد. قدیمیها میگویند وقتی برگزاری مراسم بیلزنی ممنوع شد، آن سال محصول کشاورزان خشک شد و در نتیجه، آنها بیلزنی را باعث خیر و برکت و محفوظ ماندن محصولات کشاورزی از بلایا میدانند.
وی اظهار داشت: آیین بیلزنی خوسف همزمان با نخلگردانی در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در محل قتلگاه واقع در بافت تاریخی خوسف برگزار میشود.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: مردم و گردشگران میتوانند برای آشنایی با آیین عزاداری بیلزنی در این مراسم متفاوت و منحصربهفرد دینی در قلب بافت تاریخی خوسف حضور یابند.
آیینهایی که قرنهاست نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده که مانند بیلزنی خوسف بخش جداییناپذیر از فرهنگ مردم است و هر سال بر عاشقان امام حسین (ع) و شهدای کربلا میافزاید.